Thriller da finalen ble avgjort på straffesparkkonkurranse

Postet av Driv Idrettslag - Fotball den 24. Okt 2016

(Bækkelaget 2-Driv 2 5-5, 9-8 e.str.) Finalen i kretsmesterskapet ble akkurat så spennende som man kunne håpe på. Etter 120 minutter regissert i beste Hitchcock-stil, var det fortsatt ingenting som skilte lagene. I straffesparkkonkurransen fant gultrøyene nettmaskene flest ganger og kunne krones som kretsmester 2016.

Men det var rekruttlaget som åpnet kampen best. Allerede etter 2 minutter får Vemund en stor sjanse, men setter den like til side for mål. Like etter stikker samme mann i bakrommet, han finner Nyquist som bredsider ballen i mål og ledelse til rekruttene. Blåtrøyene fortsetter å rulle opp angrep, men er unøyaktige i avslutningsfasen.

Gradvis overtar de gulkledde initiativet på KFUM Arena og spiller Driv lavere i banen. Kampbildet passer de tilreisende godt, med kompakt forsvarsspill kombinert med hurtige overganger. Bækkelaget på sin side er flinke til å doble på kant og med sine hurtige kantspillere skaper de ubehageligheter for blåtrøyene, riktignok uten å skape det helt store.

I minuttene før pause kommer det et voldsomt trykk fra "hjemmelaget". Etter mye frem og tilbake får Steffen Ulvang godt treff og utlikner til 1-1 som holder seg til hvilen.

Publikum har knapt funnet plassene sine før 2.omgang åpner med et brak. Nyquist klippes ned innenfor feltet og dommeren peker på merket. Straffen setter Nyquist selv og sender blåtrøyene tilbake i ledelsen. Den varer i drøye ti minutter før hurtigtoget til Bækkelaget bestemmer seg for å bidra. Først curler han ballen opp i vinkelen til 2-2, før han parkerer sine motstandere og bredsider inn sitt andre mål på like mange mange minutter.

Driv forsøker seg, men får isteden et billig frispark i mot. En uheldig Bartosz bokser ballen opp i nettaket og gultrøyene leder 4-2. Med underkant av kvarteret igjen så det da tungt ut for de blå.

I et forsøk på å svare legges det om til 3-4-3 og Troy flyttes fram i angrepet. Det betaler seg nesten umiddelbart. Først header Nyquist inn sitt tredje for kvelden, før Kenneth banker inn utlikningen fra kloss hold. Men så er det Bækkelagets tur igjen. Hurtigtoget Niklas Myhre vil ikke være noe dårligere enn Nyquist og lobber inn sitt tredje for kvelden.

Men det var slett ikke over. I kampens siste ordinære minutt er Nyquist igjen frempå og stusser ballen inn på første stolpe. 5-5(!) og publikum kan bare konstatere at thrilleren blir utvidet med 2x15 minutter.

I ekstraomgangene er det Driv som er nærmest. Laget legger seg lavere i banen og dekker godt opp for BSK sine hurtige angripere. Blåtrøyene for noen gode overgangsmuligheter, men kreftene begynner å ta slutt. Minuttene ebber ut og finalen må avgjøres på straffespark. Der scorer Bækkelaget en gang mer enn Drivs utvalgte må se seg slått på målstreken i en finale som hadde det aller meste.

En god sesong avrundes med utdeling av sølvmedaljer og vi gratulerer BSK med seier i finalen.

Bækkelaget 2-Driv 2 5-5 (1-1) 9-8 e.str.

KFUM Arena, ca 25 tilskuere

Laget: (4-4-2) Bartosz, Benjamin, Troy, Flåten, Matta, Tobias, Braathen, Stein, Skøyum, Nyquist, Vemund.

Innbyttere: Stubberud, Kenneth, Sean, Haug, Theo.

0-1 Nyquist 5 min

1-1 Ulvang 44 min

1-2 Nyquist 49 min

2-2 Myhre 60 min

3-2 Myhre 62 min

4-2 Gundersen 76 min

4-3 Nyquist 78 min

4-4 Kenneth 82 min

5-4 Myhre 84 min

5-5 Nyquist 89 min

Straffemål Driv: Nyquist, Sean, Benjamin.