VIL VI HA BESØK AV KUNNSKAPSTRAILEREN?

Postet av Driv Idrettslag - Ski Ski den 2. Feb 2012

Foto: Scanpix.

Alle idrettsklubber og -lag inviteres til å søke om å arrangere en dag hvor langrennlandslagets kunnskapstrailer kommer på besøk.
To utøvere fra landslaget i langrenn, en trener, en smører og en ernæringsekspert vil komme til din klubb og gi inspirasjon og dele av landslagets erfaringer! Turneen gjennomføres i år i april, mai og juni.

Jeg må søke innen 15.feb hvis dere støtter opp om dette. Da trenger jeg hjelp :-) Hvem vil være med i arrangørgruppen? Send meg en mail raskt: astolf_celius@hotmail.com
Trenere i skigruppa må være positive til dette og stille opp. Det regner jeg med at dere er :-)

Les om turneen i fjor på skiforbundet.no

Følg langrennsturneen på Facebook

I 2012 skal Aker og langrennsløperne for tredje gang på turne rundt i Norge, og det er dere som bestemmer hvor vi skal reise.

Her gjelder det å samle alle idrettsinteresserte: ungdom, foreldre og frivillige til en ettermiddag med idrettsglede i fokus!
Turneen gjennomføres i år i april, mai og juni, så her gjelder det å være tidlig ute!

Langrennslandslaget sammen med hovedsamarbeidspartner har utviklet Kunnskapsturneen.

Kunnskap er viktig for langrennsporten for å lykkes, kunnskap og teknologi er avgjørende for Aker-selskapene for å fortsette å bygge norsk industri. Sammen har vi troen på at når kunnskap deles vil flere la seg inspirere og motivere. Resultatet kan bli at flere oppnår mestring, samt når sine mål.

Vi legger opp til følgende program for ettermiddagen, men den arrangerende krets og klubb kan gjerne være med på å bestemme detaljene:
1) Treningsøkter, kostholdsforedrag, smørekurs, motivasjonsforedrag
2) Næringslivsseminar – utvalgte steder

Arrangørklubb velger ut naboklubber i området som får mulighet til å delta i øktene.
Kretser kan også søke, på vegne av flere klubber.

Stor interesse for langrennsturneen i fjor.

Søknadsfrist er 15. februar

Dere kan invitere ungdom, trenere og foreldre til smørekurs/foredrag i smøretraileren og/eller nærliggende lokale. Det er plass til inntil 40 personer i smøretraileren. Av erfaring kan det være fornuftig å ha eget lokale tilgjengelig dersom det blir stor deltagelse.
Er det idrettslinjer eller toppidrettsgymnas i nærheten, oppfordrer vi til å invitere disse skolene som deltakere.

NB: Nytt av året er at vi ønsker en forhåndspåmelding til både treningsøktene og til foredrag/kurs. Klubbene som får besøk, må organisere påmeldingen og sende navneliste til skiforbundet.

Trening
Det legges opp til treningsøkter à 45-60 min.,
Vi anbefaler en økt for ungdom 13-16 år, og en økt for junior.
(Dere kan velge en annen inndeling).
Avhengig av antallet deler vi i flere grupper.
Lokale trenere inviteres med på øktene, både for egenutvikling, og for å bistå langrennslandslaget.

Kostholdsforedrag
2 foredrag om ernæring á 45 min: Ett foredrag for ”begynnere”, og ett for de som ”kan litt fra før”. Både foreldre, frivillige, og barn og unge kan delta.

Smørekurs
Deltakerne får komme tett på smøreekspertisen.
2 smørekurs à 60 min: Ett kurs for ”nybegynnere”, og ett kurs for de som kan en del fra før. Både foreldre, frivillige, og barn og unge kan delta.

Motivasjonsforedrag/løpernes foredrag
En landslagsutøver sammen med trener gir et spenstig foredrag om prestasjonskulturen, samholdet, treningen og spennende erfaring.
Dette foredraget kan åpne ettermiddagens samling. Varighet maks 1 time.

Næringslivsforedrag:
Næringslivsforedrag etter ønske (om idrettens verdier, Aker-sponsing etc), holdes dersom idrettslaget ønsker det. Da inviterer vi litt ”bredere” i nærområdet.

Den lokale arrangør og skikretsen må sørge for at arrangementet blir godt kjent lokalt. Aker og Norges Skiforbund bistår i dette arbeidet.

En jury vil behandle de søknadene som kommer inn.

Dette er juryen:
Åge Skinstad (langrennssjef), Erik Røste (visepresident Norges Skiforbund), Stine Lise Hattestad Bratsberg (OL-vinner 1994 og leder av Aker Achievements), Benthe Asp (medlem i Langrennskomiteen i Norges Skiforbund) og Per Nymoen (breddesjef langrenn, Norges Skiforbund).

Hver Skikrets vil bli involvert ved utvelgelse av stoppesteder på årets turné.

Facebook ikone Twitter ikone
Teksten er hentet fra skiforbundets sine sider.