UNGDOMMENS HOLMENKOLLRENN 3.APRIL

Postet av Driv Idrettslag - Ski Ski den 4. Apr 2011

Magnus Mikalsen, Eirik Haug, Erling Husøy, Bjørnar Jacobsen og Ludvik Høvik
Ungdommens Holmenkollrenn-framtidas helter!

Denne helgen har nok blitt brukt veldig forskjellig der ute blant Drivfolket. Noen har sikkert skifta til sommerdekk på bilen. Noen har sikkert jobba med russebilen sin. Noen har antakelig henta fram joggesko og sykkel fra boden og benyttet helga til å starte sommertreninga. Første turen satt nok hardt i beina kan jeg tenke meg! Men tro det eller ei, for klubbens 13- og 14-åringer var det i helga langrennsessongens store høydepunkt, ungdommens holmenkollrenn. Vi kan nesten kalle det for "de yngstes norgesmesterskap", da dette er første mulighet til å måle krefter mot jevnaldrende fra hele landet.

Lørdag var det 3 km klassisk. I Gutter 13 år hadde Driv med 2 deltakere. Erling Nordli Husøy gikk inn til en flott 231.plass, og Bjørnar Jacobsen gikk ett vanvittig sterkt løp og endte på 12.plass,
bare 1 minutt bak vinneren. Dette var rått Bjørnar, det er flere verdensmestere og olympiske mestere i langrenn som aldri klarte å komme så høyt på resultatlistene i ungdommens. I klasse gutter 14 år gikk Eirik Haug inn til en sterk 86 plass.

Søndag var det 3 km fristil på programmet, og her var det gledelig enda flere Drivløpere. I gutter 13 år ble det ett tett og jevnt Driv-oppgjør mellom Erling Nordli Husøy og Ludvik Høvik. Dette endte med 7 sekunder i Erlings favør og henholdsvis 236. og 243 plass. Bjørnar Jakobsen gikk påny ett sterkt renn og ble nr 33. men nærmere teten enn dagen før, kun 50 sekunder! I Gutter 14 gikk Magnus Mikalsen inn til en flott 172.plass, og Eirik Haug var påny inne blant de 100 beste, med en 99.plass.

Det er godt å se at det vokser frem dyktige skiløpere i klubben vår, og deres skal huske på det at selv om dere ikke vinner nå, så har dere alle muligheter til å gjøre det i fremtiden. Bare se på Finn-Hågen Krogh. I 2004 ble han nr 56 i klassisk, og nr 84 i skøyting under Ungdommens Holmenkollrenn. I årets verdenscupavslutning i Falun gikk Finn-Hågen inn til en råsterk 2.plass, slo samtlige utlendinger, og ble bare slått av maskinen Petter Northug!

Tusen takk til Harald Solhaug Næss, som aldri sier nei når jeg ber han skrive for oss. Tusen takk også til Njål Haug for alle bildene fra U. Holmenkollrenn.

tp://www.emit.biz/races/2011.04.03/Ungdommens_Holmenkollrenn/resultat/index.htm

Bjørnar Jacobsen