BIRKEBEINERRENNET 2011

Postet av Driv Idrettslag - Ski Ski den 20. Mar 2011

Det er ett eller annet ved birken som gjør at rennet ikke er som alle andre. Man må nærmest ta seg fri fra jobb for å klare å melde seg på innen de få minuttene, eller var det sekundene?, før rennet er fullbooket. Overnattingskapasiteten i området er veldig liten, så mange står opp midt på natta for i det hele tatt å kunne rekke starten. Rennet går sent i mars, og man beveger seg inn og ut av forskjellige høydesoner, så det å ha gode ski gjennom hele rennet hører med til tilfeldighetene. Smører man for Rena, kladder det på raufjellet. Smører man for Raufjellet, så glepper det på rena. Med unntak av de som går aller først så går man i kø, køgåing langt utover i rennet, for mange nesten hele veien. Starter man litt ute i puljene, så er det å ha trikkeskinner mot slutten av rennet en utopi. All skrensinga lager samler snøen i svære fonner mot i løypa, noe som gjør utforkjøring på slitne beina til ett lystig skue for de som ser på og til en kamp for å holde seg på beina for de som går.
Allikevel, er det ett eller annet ved dette rennet som fenger hele skifamilien, fler og fler går birken, og fler og fler har dette som årets høydare i skisesongen. Ung eller gammel, blodtrent eller ei. Man går seedingsrenn for å komme lengre frem i startpuljene, man tar teknikkurs for å ta merket i birken, før man vet ordet av det så har tanter og onkler, naboer og kollegaer hivd seg på dette populære og engasjerende rennet kalt birkebeineren.

Birken engasjerer også i Driv, og i år hadde vi over 20 løpere på startstreken. Hvis vi teller med alle med tilknytning til klubben som går under ander navn, så tror jeg vi må være oppe i over 30 løpere. Dette må sies å være bra for en klubb på Drivs størrelse. Vi har ennå litt igjen til Rustad med over 100 løpere, men det kommer seg.

Smøreforholdene under årets renn ble uvanlig lette. Nysnø dagen før kombinert med kulde om natta gjorde at tradisjonell blå voks, muligens kombinert med noe fiolett gjorde susen. På vei oppover mot Skramstadsetra kunne undertegnede konstatere at skiene var gode. Jeg skjønte imidlertid tidlig at snøen var veldig trå, men dette gjelder for alle, så det var viktig å ikke la seg stresse av at passeringstidene var svakere enn på forhånd antatt, og holde frekvensen oppe. Begynner man å ha for lange bevegelser på så trå snø vil det bli dårlig fremdrift. Været var upåklagelig og forholdene holdt seg bra oppover mot Dølfjellet og Raufjellet. Det blåste relativt friskt oppover mot disse fjellene, så det var bare å finne seg en god rygg og holde ett jevnt trøkk. På raufjellet var det endel føkksnø, så det viste seg å være fordelaktig å gå mellom sporene. Det dannet seg lange rekker, så det dannet seg provisoriske spor mellom de oppkjørte som var fine å gå i. Motvinden opp på Raufjellet kosta mye krefter, så i stigningene opp mot Midtfjellet måtte jeg virkelig gå i meg selv og ta en og en bakke av gangen. De siste bakkene opp på midtfjellet var tøffe og det er alltid en utfordring og holde trøkket og intensiteten i bevegelsene her, når man begynner å merke at man har vært ute en stund. Festet holdt seg imidlertid godt hele veien. Dette gjorde de siste bakkene opp mot sjusjøen lettere enn vanlig, her har jeg begynt å få dårlig feste de siste årene. Cola på sjusjøen gjør godt og det var bare å ta fatt på de siste kilometrene ned til lillehammer. Selv om dette er lette partier, er det endel stakepartier underveis, særlig med såpass trå snø. Så man må virkelig jobbe med seg selv mot slutten for å holde farta. Man begynner å merke på hele kroppen at man har gått langt. Til og med opp den siste kraftgata var feste godt, så det var bare å bruke alle heiaropene som en motivasjon for å starte sluttspurten over Dæhlie-haugen og inn mot mål.

Alt i alt var dette en god opplevelse og ett flott dag over fjellet. Vil karakterisere forholdene som tøffe, men faire. Den tråe snøen gjorde at man må virkelig jobbe for hver eneste meter, men samtidig tror jeg forholdene holdt seg bedre utover i puljene enn hvis det hadde vært påsketemperaturer tidlig på dagen.

Mange Drivløpere har gått fort over fjellet i helga, her er resultatene:

Klasse: K20, (Kvinner 20 - 24 år)  Jacobsen, Christine Elisabeth driv 6:21:13

Klasse: K40, (Kvinner 40 - 44 år) Jacobsen, Kristine Kjelstrup driv 4:30:59

Kaiser, Natalia Alexandra DRIV IL 5:27:13

Klasse: M18, (Menn 18 - 19 år) Celius, Brage Driv IL 3:25:21

Klasse: M20, (Menn 20 - 24 år) Næss, Harald Solhaug Driv IL/Team Synnfjell 3:15:57

Ungersness, Andreas IL Driv 4:41:16

Klasse: M25, (Menn 25 - 29 år) Moe, Mads Driv IL 4:29:50

Klasse M30 (Menn 30-34 år)   Gjertveit, Christian IL Driv 3:18:09

Klasse: M35, (Menn 35 - 39 år) Haug, Helge Marius IL Driv 3:42:31

Thompson, RogerIL DRIV / TEAM BRING 4:10:59

Høvik, Marius IL Driv 5:40:35

Klasse: M40, (Menn 40 - 44 år) Haug, Njål Eirik Driv Team Langdistanse 3:26:33

Brunstrøm, Roy Victor Driv IL 4:47:49

Christiansen, Jan-Erik IL Driv 3:35:17

Cederstrøm, Dag IL Driv 5:04:05

Wickstrøm, Ronny IL Driv 5:07:37

Klasse: M45, (Menn 45 - 49 år)  Koldre, Johnny Driv IL 5:55:32

Olsen, Børre IL Driv 4:02:04

Westlie, Frank il driv/vangen skistue 4:05:05

Brevig, Øystein AIL Driv / Team Emrik 4:05:57

Klasse: M50, (Menn 50 - 54 år) Solhaug, Odd Henning Driv IL 4:41:35

Rustad, Oddmund IL Driv 3:26:03

Klasse: M55, (Menn 55 - 59 år) Hansen, Viggo Birger IL Driv 3:36:10

Klasse: M60, (Menn 60 - 64 år) Wiik, Nils-Petter driv 3:56:01

Takk til Harald Solhaug Næss som gir ga oss denne flotte rapporten.