ET FORNØYD STAFETTLAG FRA DRIV.

Postet av Driv Idrettslag - Ski Ski den 31. Jan 2011

Harald Solhaug Næss, Brage Celius og Eirik Ek Hagen er ferdige med stafetten 30.1.All info om senior NM og stafett : NM SKI 2011

Harald med start nr 50

Eirik

Brage

Etter fjorårets nm-stafett i Stokke ble vi enige om at det burde være en fast tradisjon at Driv stiller stafettlag i NM, så Eirik, Brage og Harald dro til Steinkjer for å gå Stafett.

Da vi testa løypa på lørdagen var det ett vanvittig vær, med vind, snø, sluddog regn om hverandre. Det viste seg å være melodien på selve renndagen også, dette skapte hodebry for lagleder og smører Torolf Celius, men skiene ble bra tilslutt.

Målsetningen var i første rekke å forbedre fjorårets 78.plass fra Stokke. Med ett såpass ungt lag innser vi at det er ett stykke opp til de beste lagene, men med en jevn utvikling fremover satser vi på å kunne klatre høyt på listene om noen år. Eller som Eirik så treffende sa det da Johan Kjølstad passerte: "Det er noen tusen treningstimer opp til de gutta der".

Da Harald er den klart svakeste skøyteløperen på laget var det naturlig at han gikk 1.etappe, som var den eneste etappen i klassisk. Etter nøye skitesting falt valget på rubbski, og dette viste seg å være ett utmerket valg, som nok var gjengangeren hos de fleste lagene. Som ventet var åpningstempoet med Eldar Rønning i front ett par hakk for høyt, men Harald fant etterhvert noen fornuftige rygger,gikk ett jevnt løp, og vekslet rundt 70.plass.

Eirik fikk ett vanskelig utgangspunkt da han gikk ut litt i ingenmannsland, og forsøkte å gå hardt ut for å få noen rygger å henge på. Åpningstempoet ble nok litt vel tøft, og Eirik gikk seg litt stiv, men klarte allikevel å holde farten bra oppe og vekslet omtrent på samme plassering.

Brage gikk hardt ut på siste etappe, holdt bra fart og plukket sågar ett par løpere på sin etappe. Imponerende å holde fart og motivasjon oppe med såpass mye vann mellom båtene som det blir mot slutten av en sånn stafett. Brage gikk Driv inn til en 71.plass, ca 13 minutter bak Skogn som vant stafetten.

Vi klarte målsetningen om å forbedre fjorårets plassering, og må si oss fornøyd med stafetten. Selv om Stokke-publikummet ifjor nok var hakket vassere, så var Driv-løperne godt fornøyd med publikum rundt omkring i løypa. Selv om været var ganske rufsete var det mange som hadde tatt turen til Steinkjer Skistadion, og det var masse heiarop og kubjeller rundt løypa.

Fornøyd med en vel gjennomført stafett gleder vi oss til NM på Voss neste år! Vi satser da på at Henrik er tilbake i godt slag og er med å kjemper om en plass laget. Noen av klubbens langløpsspesialister bør også kunne være med å slåss om disse plassene. Optimistiske som vi er tror vi det er mulig å stille to slagkraftige Driv-lag i NM. Det bør en klubb med respekt for seg selv være istand til.

Harald Solhaug Næss.

Takk til Torolf for bilder og Harald for flott tekst.