STIPEND TIL HENRIK, MARTINE OG HEIDI FRA DRIV

Postet av Driv Idrettslag - Ski Ski den 17. Apr 2010

Atle, Henrik, Martine og Heidi.

Stipend og toppsatsing

Ytre Enebakk: IL Driv har i Henrik Bakke(18), Martine Ek Hagen(19) og Heidi Weng(19) tre utøvere i langrenn som satser maksimalt på å bli best i sin idrett. I den forbindelse delte leder i klubben Atle Stenvik ut stipend på siste hovedstyre møte.

Vi ønsker selvfølgelig å legge til rette så godt som mulig for at disse utøverne skal nå sine mål i fremtiden, sier han entusiastisk, og fortsetter; alle tre er flotte representanter for idrettslaget vårt og vi setter stor pris på at de setter IL Driv på norgeskartet, og vi ønsker defor at de skal representere moderklubben i fremtiden også .

Kriterier

Det har fra hovedlaget sin side blitt satt noen kriterier for å kunne få stipend til sasting. Dette har utelukkende gått på sportslige prestasjoner. Vi har lagt pallplasseringer i Norgescupen, Junior-NM og representasjon på landslag til grunn, forklarer Stenvik.

Innkalt til møte

Sist tirsdag var alle tre innkalt til klubbhuset for å få en overraskelse. Her ble det delt ut kr 5000,- i stipend til Henrik og Martine. Heidi har representert Norge i vinter og tok både gull og sølv i junior-VM samt worldcuppoeng i Holmenkollen. For dette mottok hun kr 10 000,-. Vi visste ingenting på forhånd og var bare blitt bedt om å møte opp på hovedstyremøtet på tirsdag, sier Henrik, Martine og Heidi. Dette var en meget gledelig overraskelse og er til stor hjelp i vår videre satsing, sier de alle med et stort smil.

Sesongen er over

Skal dere gå flere renn i vinter? Henrik; for min del er sesongen over. Sesongens siste renn ble Ulsjøløpet i påsken hvor jeg forøvrig vant min klasse. Nå har jeg funnet frem joggeskoene og det blir litt rolig trening fremover før jeg skal delta på Råskinnet den 1 mai, sier han. Her ble Henrik nr. 2 fjor og han håper på en god prestasjon i år også.

Martine; sesongen er definitivt over for min del, norgescupavslutningen på Tolga ble mitt siste renn. Nå er det rolig trening og litt generell styrke som gjelder før oppkjøringen til neste sesong starter, forklarer hun.

Heidi; jeg gikk Horgi opp forrige helg, her vant jeg og er kjempefornøyd med det. Antok da at sesongen var over, men nå er jeg ikke helt sikker. Har veldig lyst til å gå Skarverennet, men det bestemmer jeg meg for i løpet av noen dager, sier hun.

Topp prestasjoner

Hvilke løp er dere mest fornøyd med i vinter? Henrik; 3 plassen i sprint under Spar-cupen på Hovden i februar er det jeg er mest fornøyd med, men 5 plassen i Jr-NM på 15 km klassisk er jeg også veldig fornøyd med, sier han. Og med 127 deltakere i denne klassen i Jr-NM så er dette en prestasjon det står stor respekt av.

Martine; 3 plassen på 15 km klassisk på Hovden rangerer jeg høyest, men 4 plassen på samme distanse i Jr-NM er jeg også meget godt fornøyd med. I år er første gangen vi går så langt som 15 km og det har vært godt å få bekreftet at jeg står distansen godt, sier hun.

Heidi; det er jo så mange renn i vinter jeg er fornøyd med så det er litt vanskelig å rangere de. Det var utrolig moro å gå World-cup i Kollen og finalen i norgescupen er jeg meget godt fornøyd med, men det jeg synes var aller mest morsomt var gullet på stafetten i Jr-VM. Det var en utrolig deilig følelse å vinne dette i sammen med mine lagvenninner, sier hun.

Planer for neste år

Alle tre er skjønt enige om at de ønsker å gi idretten sin en sjanse og de er derfor villige til å legge ned det arbeidet som skal til for å få maksimalt ut av sitt potensiale. Vi skjønner at vi må være tolmodige og ta et skritt av gangen, sier de, og tilføyer at det å bli god i langrenn tar mange år.

Hva er planen innfor neste sesong? Henrik; jeg går på medie og kommunikasjonslinjen i Ski og kommer til å søke om å kunne ta sisteåret over to år. Dette håper jeg skal medføre at jeg kan øke treningsmengden noe og at jeg får bedre tid til å hvile og restitusjon, forklarer han. Jeg er meget motivert til å satse det som skal til for å bli best mulig i langrenn og før neste sesong kommer jeg til å trene mere styrke, spenst og hurtighet, avslutter han.

Martine; jeg kommer til å flytte til Lillehammer for å gå på skole der. Jeg satser på å ta grunnfag i idrett på deltid og kommer til å søke om toppidrettsstatus for å få til dette, sier hun. I Lillehammerområdet er det veldig gode forutsetninger for å kunne satse på langrenn og jeg vet at mange av jentene på juniorlandslaget også kommer til å flytte dit. Dette kommer til å gi meg stor motivasjon i mitt treningsarbeide frem mot neste sesong, avslutter hun.

Heidi; i år har jeg tatt helt fri i fra utdanning og det kommer jeg til å gjøre til neste år også. Opplegget i vinter med plass på juniorlandslaget har fungert nærmest prikkfritt og det håper jeg det skal gjøre til neste år også, sier hun. Treningsmengden vil bli øket noe, men jeg har litt lett for å bli for ivrig og prøver derfor å holde litt igjen i perioder, avslutter hun med et smil.

Systematikk

Alle tre utøverne er meget systematisk i sitt treningsarbeide. De fører treningsdagbok og har full kontroll på antall treningstimer som blir utført. Antallet ligger forøvrig på rundt 600 timer for alle tre. Det er mange detaljer som må være på plass og struktur er derfor veldig viktig, sier de. Vi er spente på neste sesong og nå er vi inne i en rolig periode før vi starter opp med rulleski og løping i begynnelsen av mai, sier de avslutningsvis.

Takk til Lai Ingar Holmsen for all tekst og bilder :-)