DUGNADSÅNDEN LEVER I BESTE VELGÅENDE I DRIV.

Postet av Driv Idrettslag - Ski Ski den 18. Jan 2010

Etter første snøfall i år ble det ganske bra forhold i lysløypa, men det viste seg at denne snøen var meget lett og løypa ble fort slitt. Med bakgrunn i at Skiforeningen ikke ønsket å preppe løypa før det kom mere snø bestemte vi oss for å innkalle til ”måke snø dugnad”.

Onsdag den 13/1 dro vi i gang og det var meget gledelig at så mange møtte opp. Det var hele 17 stykker som ennå ikke hadde blitt leie av å måke snø hjemme og som tydeligvis var interessert i at lysløypa skulle bli så bra som mulig. Vi fordelte oss utover løypa og etter ca 2,5t med topp innsats var vi ferdige.

Henning klar til dyst.

Henning og Richard i aksjon.

Upåklagelig innsats.

Marius tok det som en treningsøkt.

Stian og André gir gass.

Dugnadsgeneral Lai var meget fornøyd.

Vi hadde på forhånd avtalt med Skiforeningen at de skulle komme å preppe rett etter at dugnaden var ferdig. Jon Kristian dukket opp som avtalt og jeg ble med rundt løypa. Etter litt prøving og feiling fant vi ut at det var best å kjøre mottsatt vei av det vi går. Preppemaskinen har en tendens til å dra med seg snøen når det er bratt i mot, og med mottsatt kjøring kjører vi nedover de bratteste bakkene. Det mest ideellle er å sette sporet først for så å preppe fristiltrasèen til slutt. Dette lar seg dessverre ikke gjøre da løypa er litt for smal enkelte steder(utbedring på disse stedene får vi eventuelt se på til sommeren). Men med en preppemaskin som slettebrettet kan finjusteres hydraulisk på, er ikke dette noe stort problem. Kl 2215 var vi ferdig og jeg tørr påstå at så bra forhold som det nå var blitt i lysløypa har det aldr vært.

Så kom Jon Kristian og preppingen kunne starte.

Jon Kristian styrer med sikker hånd.

Flotte skøyteforhold.

Fantastiske spor.

Jon Kristian etter endt prepping.

Det ble et helt rått sluttresultat for både klassisk og fristil.

Torsdag var det fellestrening til topp forhold. Det var et helt fantastisk liv og røre i løypa denne kvelden. Med skigruppa, hockeygruppa i Ski(prøvde seg på skøyting) og publikum må det ha vært et sted mellom 75 og 100 stk som var innom løypa den kvelden. Det er jo slik vi vil ha det slik at rekrutteringen blir stor.

Knut Jo skifter lyspærer.

Jørn er blitt tildelt den ekstremt viktige jobben som stigesikrer.

Teamwork av ypperste klasse.

Søndag var det ny dugnad. Skifting av defekte lyspærer og som erfarende stolpeklatrere skjøtet Knut jo og Jørn denne jobben utmerket, med meg som observatør. Det var veldig mange lyspærer som var sluknet og disse trengte vi derfor å skifte. Alt i alt var det 13 stolper det ikke var lys i. Vi skifte pærer i 9 av de. De fire siste var lampene enten i stykker eller ikke tilstede. Lamper vil bli bestilt slik at disse også vil bli utbedret i nærmeste fremtid. Alt i alt er lysløypa vår nå i utmerket stand og det er derfor ingen grunn til ikke å spenne på seg skiene for komme seg ut på en forfriskende skitur.

God tur

Mvh Lai Ingar Holmsen

Takk til Lai for alle bilder og tekst og ikke minst jobben med lysløypa.