HEIDI WENG TIL JUNIOR VM

Postet av Driv Idrettslag - Ski Ski den 12. Jan 2010

Heidi Weng er tatt ut til junior-VM i Hinterzarten (Tyskland) 25. til 31. januar. Vi er veldig stolte av deg og gleder oss til å følge med. Lykke til!

Hentet fra Skiforbundet sine sider:

21 løpere til junior-VM/U23-VM

Skrevet av: Claes-Tommy Herland

Sist oppdatert 12.01.2010
Norges Skiforbund – langrenn har uttatt 21 løpere til junior-VM/U23-VM i tyske Hinterzarten 25. til 31. januar.
- Vi har et sterkt lag, spesielt på juniorsiden. Der er det nok et par løpere i troppen som også er aktuell for OL, bekrefter sportssjef Åge Skinstad.

I U23-VM prioriterer Norge å ikke sende de beste løperne på grunn av at mesterskapet kommer for tett på både NM og OL.

- Men flere U23-løpere har hevda seg høyt i SPAR Cup, og det blir uansett spennende å se hva de klarer i Tyskland, sier Skinstad.

Landslagstrener Roar Hjelmeset sier at målsettingen i junior-VM er å bli beste nasjon, og at Norge skal være med å kjempe om medaljer i U23-VM.

- Marthe Kristoffersen, Celine Brun-Lie, Therese Johaug og Astrid Uhrenholdt Jacobsen blir ikke med, men vi har likevel flere gode jenter på startstreken. Vi håper og tror på flere gode plasseringer, sier Hjelmeset.

- Ikke heldig

Landslagstreneren innrømmer også at han gjerne ville sett at helgens SPAR Cup i Surnadal ikke hadde blitt avlyst med tanke på uttaket.

- Det var ikke heldig at helgens renn ikke ble gjennomført for å si det sånn, men vi får ikke gjort noe med kula. Hvis rennene i helga hadde blitt avholdt, kunne det ført til at uttaket hadde blitt mer komplisert for oss. På bakgrunn av de rennene som er avholdt, er uttaket greit. Derfor forstår jeg også løperne som er grenseland blir skuffet, men de får bare fortsette å stå på. Det kommer flere sjanser, forteller Hjelmeset.

Norge kan stille med maks fire løpere per distanse, og kunne i utgangspunktet hatt med flere løpere i troppen. Blant annet så kunne Norge hatt med seks løpere i troppen i U23-VM, men det ønsket ikke landslagstreneren. På enkeldistanser i mesterskapet vil derfor ikke Norge stille med full kvote.

- Vi har såpas mange gode løpere i verdenscupen som ikke er med, og derfor mener vi at det er disse fire kvinnelige løperne som har kapasitet til gode plasseringer i U23-VM, mener Hjelmeset.

Hvem som går de ulike distansene, er ennå heller ikke avgjort

Troppen til junior-VM har avreise til Tyskland lørdag 23. januar. Det betyr at enkelte løpere får med seg NM på torsdagen eller fredagen, mens U23-løperne kan få med seg flere distanser ettersom disse løperne har avreise henholdsvis søndag eller tirsdag. Flere av U23-løperne prioriterer blant annet stafetten i NM for klubben sin.

- Det er selvfølgelig naturlig at mange løpere står over NM-distanser, men vi vil se flere junior-VM og U23-VM-deltakere på startstreken.

Roar Hjelmeset har også hjemmeværende reserver på blokka klar til å steppe inn dersom noen bli syke eller noe annet uforutsett skjer.

Disse stiller for Norge, menn Junior
Didrik Tønseth, Byåsen IL