3 uker til seriestart - En tøff og spennende sesong i vente

Postet av Driv Idrettslag - Fotball den 17. Mar 2017

Våren nærmer seg og A-laget meldes å være i rute til seriestart. Etter fjorårets sesong la flere av de etablerte spillerne skoene på hylla og et rekordungt seniorlag står igjen. Mange mener de kan vente seg en tøff, men spennende sesong. Coach Randem er enig. (Foto: Magne Berg)

Med 10 tenåringer og en 40-åring i stallen har laget i år en snittalder på 21 år. Til tross for det har samtlige spillere erfaring fra seniorfotball og kun med et par unntak har alle erfaring fra spill i 5.divisjon. "Startellevern er ikke borte, men bredden" sier Randem, som påpeker at han synes det er gøy å gi de unge muligheten. "De unge vil bety mye for A-laget i år, og jeg har ekstra tro på Jonas Tidemann, han kan bli god"

Humøret og lagmoralen har vært viktig å få tilbake. Det har hatt et stort fokus siden jul og laget er opptatt av ha en god tone på feltet. Samtidig er det også viktig å møte hverandre på andre arenaer utenfor fotballbanen. A-laget har deltatt på quizkveld, hatt pizzakveld og skal snart på bowling.

"Det er viktig å kjenne hverandre utenfor kunstgresset også. Uke inn og uke ut i de samme omgivelsene og miljøet kan skape slitasje. Det går utover humøret, gleden og etterhvert oppmøte og prestasjoner" sier Randem.

Dette har gitt resultater i et godt treningsoppmøte og noen gode prestasjoner så langt. Laget har spilt to treningskamper, mot Blaker og Oppegård. Ett-måls tap for 4 divisjonslaget Blaker og uavgjort mot divisjonskollega Oppegård er Coach rimelig fornøyd med, selv om resultatene ikke er det viktigste i treningskamper. Mandag venter nabo Ski på kunstgresset i Ski. Der får laget trent på forsvarsspillet sitt. Uken etter kommer Fjellstrand til stadion som blir den siste treningskampen før seriespillet starter 6 april.

Nettopp forsvarsspillet har vært en fanesak for den nye treneren. A-laget har de siste sesongene scoret mål i bøtter og spann, men lekker samtidig som en sil. Alt for mange personlige feil har ført til mange billige baklengsmål, men laget har gjort noen grep. "Langt mindre risiko på egen halvdel og en mer direkte spillestil" nevner Randem som den viktigste faktoren for løse problemet. "Vi har masse fart og gode ferdigheter fremover på banen, men det er tungt å score 4-5 mål hver gang for å vinne en kamp" fortsetter han.

Fjorårets serieomlegging sendte fem 4 divisjonslag ned i "nye" 5 divisjon. Det betyr enda tøffere motstand for A-laget som reddet plassen i siste serierunde i fjor. Med flere etablerte ut og mange unge inn går man en tøff, men spennende sesong i møte. Randem mener en bedret hjemmestatistikk blir viktig. "Mjær stadion må bli et større fort og det skal bli vanskeligere for motstanderne å få med seg poeng herfra" sier treneren som også håper flere tilskuere vil ta turen i år.

A-laget serieåpner borte mot Kurer torsdag 6 april. Første hjemmekamp er torsdag 20 april kl.20.15 mot Rustad.

Driv IL Fotball