Sterk snuoperasjon sikret 3 nye poeng

Postet av Driv Idrettslag - Fotball den 23. Sep 2016

Nyquist utgjorde en forskjell torsdag kveld. (Foto: Bjørn Mikkelsen, Enebakk Avis)

(Driv-Bøkeby 5-3) Det så mørkt ut da Bøkeby økte til 0-2 og blåtrøyene stirret nedrykksspøkelse i øyet. Men anført av en strålende opplagt Nyquist, snudde hjemmelaget kampen og sikret 3 særdeles viktige poeng. Nå avgjøres alt i den siste serierunden neste uke.

Kampen for å overleve i 5.divisjon avd.3 har utviklet seg til en nedrykksthriller i ren Alfred Hitchcock-stil. Hvert poeng og hver scoring utgjør endringer på tabellen. Det nye seriesystemet fra NFF som trer i kraft fra neste år gjør det også vanskelig å stadfeste hvor mange lag som rykker ned. Det blir et sted mellom 2-4 lag som må ta turen ned en divisjon. Alt avhenger av antall Oslolag som rykker ned fra 3.divisjon, men det regnestykket dropper vi her.

Kampens åpning er nervøs og usikker fra begge lag. Bortelaget har noe mer ball, men skaper lite. Offensivt er det tamt fra Driv. Lite trøkk, dårlig bevegelser og manglende presisjon gjør det greit for Bøkebys forsvarere.

Etter 20 minutter kommer hjemmelagets første sjanse. Hovel drar seg fri i boksen, men keeper strekker ut en tå og holder buret rent. I stede er det de hvitkledde som tar ledelsen. Et overlegg på bakerste stolpe stanges i bue over Troy i målet. Like etter kontrer gjestene og fra 18 meter dobler de ledelsen. 0-2 virket tungt for både spillere og de fremmøtte.

Flåten og Nordlie dypt konsentrert. (Foto: Bjørn Mikkelsen, Enebakk Avis)

To minutter før pause kommer den viktige reduseringen. Nyquist bryter av en forsvarer, runder keeper og triller ballen i det tomme målet. Veldig viktig scoring og et glimrende tidspunkt å få reduseringen på.

Lagene tar pause på 1-2.

2.omgangen starter med et fyrverkeri. I løpet av omgangens 11 første minutter scorer Nyquist tre mål og snur kampen opp ned for blåtrøyene. Alle målene var av høy klasse, dog fikk han god hjelp av en forsvarer ved den ene scoringen, men Nyquist ble med rette kreditert samtlige av målene.

Med en plutselig tomålsledelse blir hjemmelaget noe arrogante i stilen og slipper hvitskjortene litt lett til. Ved en anledning fører det til et hjørnespark. Umarkert på bakerste stolpe heades hjørnesparket i mål og nerven var tilbake i kampen.

Bøkeby overtar initiativet i kampen, men Driv forsvarer seg langt bedre i denne perioden av kampen. Gjestene tvinges til avslutninger fra langt hold og tredjekeeper Troy Saltnes har god kontroll mellom stengene.

Det gikk hardt for seg i perioder. (Foto: Bjørn Mikkelsen, Enebakk Avis)

Elleve minutter før full tid bestemmer en gammel ringrev for å roe frynsete nerver. Alene med keeper gjør bankmannen ingen feil og punkterer kampen. Driv kontrollerer inn seieren og sikrer 3 viktige poeng i kampen for å spille i neste års 5.divisjon.

Siste serierunde spilles torsdag 29 september kl.20.15 på Haugerud kunstgress. Motstander er Lindeberg. Med 3 poeng der sikrer Driv med all sannsynlighet plassen.

Driv-Bøkeby

Mjær stadion, ca 70 tilskuere

Laget: (4-4-2) Troy, Benjamin (Dennis 46) Roger, Flåten, Killerud, Kjell (Braathen 46) Sørsdal, Stein, Nordlie (Hoel 46) Nyquist, Hovel (Skøyum 83)

0-1 Jørstad 31 min