Effektivt juniorlag seiret på Hadeland

Postet av Driv Idrettslag - Fotball den 28. Feb 2015

Gran IL på stod for tur da juniorlaget tok turen til Hadeland fredag kveld. Et effektivt bortelag levnet ikke hjemmelaget en sjanse på Sparebanken 1 Arena.

På vei til Oppland var trenerduoen spent på om gutta kunne følge opp etter den positive opplevelsen mot Ready sist søndag. Sterk disiplin defensivt, duellspill og variasjon i angrepsspillet var nøkkelord i forkant av kampen. Dette skulle også vise seg å bli oppskriften for suksess denne gangen også.

Driv tar kommandoen fra start og allerede etter 3 minutter går bortelaget i ledelsen. Blåtrøyene holder mye i ballen innledningsvis og kontrollerer matchen, riktignok uten å skape all verden. Balltempo utover i omgangen blir lavere, manglende bevegelse og kreativitet gjør at det blir slått mye langt. Ettertrykket er da for dårlig, slik at gutta taper kampen om andreballen og vi må bruke en del krefter på å forsvare oss. Med unntak av et par situasjoner, løser bortelaget den defensive jobben bra og Gran sliter med å komme til gode avslutningsmuligheter.

Inn i siste del av omgangen står kampen å vipper da Grans stopper gjør en feil. Troy snapper ballen, setter den kaldt forbi hjemmelagets keeper og dobler ledelsen til 2-0.
Bare minutter seinere er Marius frempå etter en dødball og øker ledelsen ytterligere. Trenerduoen kan senke skuldrene noe og lagene går til pause etter en brukbar 1.omgang av Driv.

Noen endringer blir gjort i pausen, blant annen entrer Stian Skøyum banen og tar plass på topp. Det gir bortlaget en annen dimensjon i angrepsspillet, noe gutta utnytter bra. Gran har stått imot hodestyrken til Skøyum det første kvarteret av omgangen, men etter 61 minutter av kampen må de gi tapt. Et presist innlegg treffer hode til 2 meters mannen og ballen går i en fin bue over keeper. God avslutning.
Ikke mange minutter senere kombinerer Vemund og Sean nydelig, Vemund drar av stopperen og plasserer ballen i nota og plutselig står det 5-0 til bortelaget.

De siste 20 minuttene av kampen er ballen stort sett i beina til en med blå trøye og vi er meget dyktige til å variere angrepsspillet. Det defensive sitter godt og vi opprettholder konsentrasjonen begge veier. Det byr på store utfordringer for Opplendingene, til stor fornøyelse for bortelagets trenerteam.

Artan har hatt en tendens til å være noe defensiv fra sin backposisjon. Når han først bestemmer seg for å være med fremover, så gjør han det skikkelig. Fra hjørnet av 16 meteren banker han til og mannen med vottene lurer nok fortsatt på hva som skjedde. En glimrende avslutning fra høyrebacken, det vil vi se mer av.
Stian Skøyum blir tydelig inspirert av dette og bestemmer seg på overtid for å sette kronen på verket. Fra 20 meter tar han imot ballen, vender opp og limer kula i krysset. Igjen må hjemmelagets mann med vottene bare konstatere at han er sjanseløs.

Kampen ender med 7-0 seier. En noe i overkant stor seier, men enorm effektivitet, da vi scorer på 7 av 9 målsjanser. Grunnlaget blir lagt med et solid defensivt arbeid og høy konsentrasjon gjennom hele kampen. I tillegg er det både bra og imponerende å se at gutta har et høyt bunnivå. Trenerduoen er tydelig fornøyd med å få respons på budskapet sitt!
Neste treningskamp blir årets første på Mjær stadion. Onsdag 4 mars kl.20.00. Motstander er Ski.

Laget: (4-3-3)
Fredrik (Felix fra 45), Artan, Dennis, Stubberud, Tobias, Anders (Sean fra 65), Braathen, Marius, Vemund, Felix (Stian fra 35), Troy (Fredrik fra 45)

Sportslig hilsen
Korsæth & Randem