Tap for juniorlaget i 7 målsthriller!

Postet av Driv Idrettslag - Fotball den 26. Mar 2015

Juniorlaget tok ledelsen tidlig, men Nordstrands tredje beste herrelag viste til slutt at de gamle fortsatt er eldst. Anført av en meget opplagt Richard Hellerud snudde gjestene kampen, men juniorene sitter igjen en erfaring rikere.

Årets siste treningskamp for juniorlaget ble en interessant og lærerik erfaring mot et seniorlag som ga oss ekstra utfordringer fysisk og taktisk. Uten respekt trer de unge til verket og tar umiddelbart tak i kampen. Kun 5 minutter er spilt da Aarvold dobler på kanten, drar seg inn i boksen og banker ballen i nærmeste hjørnet.
Blåtrøyene fortsetter balltrillingen, men er noe slurvete og gir gjestene overgangsmuligheter. Bare minutter etter ledelsen utnytter de en av gavepakkene og lagene er like langt.

Kampbildet bærer preg av et juniorlag som triller mye ball mot et lavtliggende Nordstrand. Vi sliter med å finne åpningene og blir upresise i avleveringene. En kombinasjon av dårlig bevegelse og dårlige valg gjør det vanskelig for hjemmelaget å produsere noe særlig og vi gir stadig bort kontringer.

De 10 siste minuttene av omgangen løfter unggutta seg og byr på langt flere problemer for bortelaget. Spesielt imponerende er vi på offensiv dødball hvor vi skaper halvsjanser og et godt ettertrykk. På overtid får vi betalt. Braathens hjørnespark blir ekspedert på bakerste, der er Stubberud som legger inn foran mål og Kenneth banker ballen i nota og halvveis i matchen står det 2-1 til hjemmelaget.

Mange forfall i forkant av kampen gjorde at benken var fylt opp med 2 av gutta fra senioravdelingen. I tillegg til Degrum og Nyquist entret også comebackkid Bjørnar Jacobsen banen i 2.omgang. Dette var Bjørnars første kamp siden gjesteopptreden i september, men re-debuten gikk imponerende bra.

2.omgang starter som den første sluttet. Ungdommen kjører kampen og presser sine eldre motspillere tilbake på banen. Variasjonen i angrepsspillet er bedre og vanskeligere for gjestene å forsvare seg. 55 minutter er spilt når Degrum blir spilt igjennom på venstrekanten, han drar seg inn på hjørnet av 16 meteren og banker ballen i motsatt vinkel. 3-1 til blåtrøyene.

Denne scoringene skulle man tro ga gutta ytterligere et løft, men faktisk er det Nordstrand som tar over kampen. Intensiteten, tilstedeværelsen og duellkraften blir gradvis dårligere og vi går inn i en svak periode. Uforstyrret får hvitskjortene sette inn reduseringen til 2-3 rett utenfor egen boks. Trykket fra bortelaget fortsetter og et hjørnespark ender til slutt opp hos Nordstrandspiss og Drivtrener Richard Hellerud, som med et fantastisk brassespark utlikner til 3-3.

Denne perioden av kampen er den svakeste av juniorlaget, så langt i år. Vi fremstår uten initiativ, vilje og med en dårlig mentalitet. Dette er viktige elementer som må bedres når serien starter. Vi er meget gode i medgang, men har stort forbedringspotensiale på å snu motgang. Dette har trenerteamet riktignok god tro på at dere fikser.

Med 10 minutter igjen av matchen får bortelaget nok en dødball. På bakerste stanges den i nettet og kampen er snudd. Etter ledermålet legger veteranene seg rutinert lavt i banen for å forsvare ledelsen. Juniorene tar fullstendig over og skaper flere gode sjanser til å utlikne. Praten er tilbake, gløden og viljen tilstede og avslutningen av matchen er bra. På overtid skal Nyquist redde uavgjort, men ballen sneier tverrliggeren og gjestene tar siste stikk og vinner 4-3.

Dette var en kamp med mange elementer, noe som gjør den ekstra lærerik. Praten etter kampen indikerer tydelig at gutta har god selvinnsikt og sitter igjen med mye konstruktiv lærdom av matchen. Uvant og noe nervøst møte med seniorer ga oss akkurat det vi ønsket, fysisk tøffere og en god del klokere motstand enn det vi vanligvis skal opp mot.
Alt i alt tar vi med oss både plusser og minuser. Nå ser vi frem mot seriestart hjemme mot Kjelsås fredag 10 april kl.18.30.

Driv jr. - Nordstrand 3 senior 3-4 (2-1)
Laget: (4-3-3)
Shangar, Artan, Ludvik, Stubberud, Aarvold (Bjørnar fra 46), Braathen, Anders, Troy, Kenneth (Nyquist fra 46), Felix, Sean (Degrum fra 46)

1-0 Aarvold 5 min.